Eksponujące metody nauczania języka polskiego

Projekcja filmu - recenzja - eksponująca metoda nauczania

Projekcja filmu na lekcjach języka polskiego ma tyleż samo wrogów, co zwolenników. Zdecydowanie jednak, jako metoda nauczania, pozostaje mocno niedowartościowana. Nie musi być czasochłonna – można zadać uczniom do obejrzenia film w telewizji. Ponadto można wykorzystywać tutaj: filmy rysunkowe, animowane, dokumentalne, reklamy telewizyjne, filmy fabularne lub ich fragmenty (jeśli oglądane na lekcji – nie dłuższe niż 30 minut). Aby pokazać uczniom, że są partnerami i zaangażować ich w lekcję warto im dać wybór pomiędzy dwoma filmami.

 

Projekcja filmu połączona z recenzją jako eksponująca metoda nauczania języka polskiego

Zalety projekcji filmu:

Wady projekcji filmu:

  • Urozmaicenie lekcji.
  • Uatrakcyjnienie nieciekawego tematu.
  • Trenuje i wzmacnia umiejętność koncentracji.
  • Medium bliskie uczniowi.
  • Budzi się w nich zainteresowania kinem ambitnym.
  • Uczniowie uczą się właściwego korzystania z telewizji.

 

  • Uczniowie muszą zostać wcześniej przygotowani.
  • Dużo czasu pochłaniają przygotowania.
  • Trzeba dysponować odpowiednim sprzętem i nagraniami.
  • Nauczyciel musi być dobrze przygotowany do lekcji, by przebiegła ona sprawnie i wystarczyła czasu na wszystkie etapy.

 

Przebieg lekcji z projekcją filmu:

  • Przed przeczytaniem obejrzeniem filmu należy rozdać zadania (najlepiej w formie kart pracy), które uczniowie mają wykonać po projekcji (powinny one uwzględniać trzy aspekty: selekcję informacji, projekcję, identyfikację).
  • Oglądanie filmu na lekcji (do 30 minut) lub w domu (dokładnie trzeba podać kanał telewizyjny i godzinę seansu).
  • W domu każdy uczeń analizuje film indywidualnie i pisze recenzję w oparciu o kryteria dane mu wcześniej przez nauczyciela. A jeśli projekcja odbyła się w szkole, to po pracy indywidualnej najlepiej pozwolić uczniom podyskutować o filmie (dyskusja musi być związana z tematem i zadaniami). Recenzja filmu niech będzie zadaniem domowym.
  • Na najbliższej lekcji języka polskiego warto przeczytać wybrane recenzje (negatywne i pozytywne) oraz ocenić je opisowo wskazując mocne i słabe stronych tekstów.

Zasady prawidłowo przeprowadzonej lekcji z projekcją filmu:

  • Nauczyciel musi dobrze się zastanowić nad wyborem filmu lub jego fragmentu i odpowiedzieć sobie na kilka pytań: Po co mi ten film? Czego się nauczą moi uczniowie? W jaki sposób może on wpłynąć na poglądy i postawy moich uczniów?
  • Nauczyciel musi znać film, dobrze dobrać jego fragment lub wskazać uczniom gdzie i kiedy mogą go obejrzeć
  • Uczniowie oglądając film wiedzą na co zwrócić uwagę i sporządzają bieżące notatki w trakcie lektury
  • Dyskusja o filmie musi być związana z zadaniami i kryteriami ocenu filmu
  • Nie wolno krytykować recenzentów
  • Uczniowie nie boją się krytykować filmu
  • Uczniowie znają gatunek recenzji i potrafią go stosować
  • Nauczyciel musi być zdyscyplinowany i dobrze zorganizowany
  • Podsumowaniem pracy z filmem i dyskusji jest recenzja.


Przykładowe zadania do lekcji z projekcją filmu:

Karta pracy:

  • Co Ci się najbardziej podobało?
  • Co Cię zdenerwowało?
  • Która scena utkwiła Ci w pamięci?
  • Jaki problem porusza film?
  • Jak powinien zakończyć się ten film według Ciebie?


Tabela – krytyk filmowy

Kto występuje w filmie? Co robi? Jak go oceniam?
plusy minusy
1.
2.
3.
4.


Tabela – odkrywanie fabuły

Kiedy? Kto? Co?
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.

 

 


metoda nauczania, eksponująca, język polski, nauczyciel, filmu, projekcja, film, recenzja, lekcja, języka polskiego, karta pracy, przykładowe zadania, metody nauczania
{linkr:related;keywords:metody+nauczania;limit:5;title:Zobacz+tak%C3%85%C2%BCe%3A}
Serwis rozdaje przeglądarkom bezpieczne ciasteczka.