Pytania na egzamin przeprowadzany z nauczycielem kontraktowym, który chce uzyskać stopień awansu zawodowego nauczyciela mianowanego
Egzamin przeprowadza komisja egzaminacyjna z nauczycielem kontraktowym ubiegającym się o stopień awansu zawodowego nauczyciela mianowanego.
Nauczyciel kontraktowy odpowiada na pytania członków komisji dotyczące wymagań określonych w § 7 ust. 2 rozporządzenie MENIS z 2004 r. - Wymagania do uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego:
Pytania do wymagania: Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach; w przypadku nauczycieli, o których mowa w art. 1 ust. 1a Karty Nauczyciela - umiejętność samodzielnego opracowania indywidualnych planów pracy z dzieckiem i prowadzenia karty pobytu dziecka oraz aktywnego działania w zespole do spraw okresowej oceny sytuacji wychowanków.
- W jaki sposób planujesz pracę w danym roku szkolnym?
- W jaki sposób dokonujesz ewaluacji swojej pracy?
- Jak opracowujesz indywidualny plan pracy z dzieckiem?
- Czym się kierujesz wybierając program nauczania?
- Czym się kierujesz wybierając podręcznik?
- Jakie formy doskonalenia zawodowego wykorzystałaś?
- W jaki sposób wykorzystałaś wiedzę zdobytą na kursach, szkoleniach, warsztatach w praktyce?
- Jak u ciebie wygląda proces samodoskonalenia?
- Jak dokonujesz korekt w przebiegu procesu dydaktycznego?
- W jaki sposób diagnozujesz efekty swojej pracy?
- W jaki sposób wykorzystujesz informacje z OKE w postaci Raportu po sprawdzianie i egzaminie?
- Jaką strukturę mają twoje lekcje?
- Jakie metody aktywizujące stosujesz na lekcjach języka polskiego?
- W jaki sposób sprawdzasz skuteczność swoich działań w zakresie profilaktyki uzależnień?
- Które elementy z wychowawczego planu pracy szkoły wykorzystałaś przy planowaniu pracy wychowawczej w klasie?
- W jaki sposób rozbudzasz zainteresowanie nauczanym materiałem oraz aspiracje edukacyjne w swoich uczniach?
- Jaką rolę w procesie planowania odgrywają cele operacyjne?
- Jak oceniasz stopień realizacji podstawy programowej?
- W jaki sposób doskonalisz swoje kompetencji zawodowe?
- Na czy polega różnica między konspektem a scenariuszem lekcji języka polskiego?
- Jakie znasz sposoby integracji grupy uczniów?
- Jakie ścieżki edukacyjne realizujesz na swoich zajęciach?
- Czym kierujesz się wybierając formy doskonalenia zawodowego?
Pytania do wymagania: Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych.
- W jaki sposób indywidualizujesz pracę swoich uczniów?
- W jaki sposób pomagasz rozwijać się uczniom zdolnym?
- W jaki sposób pomagasz w rozwoju uczniom słabszym?
- Co bierzesz pod uwagę oceniając uczniów?
- Jakie stosujesz formy pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych?
- Jak pracujesz z dzieckiem nadpobudliwym?
- Jakie dostrzegasz różnice między nauczaniem indywidualnym, a Indywidualnym tokiem nauczania?
- Które z zadań ujętych w planie rozwoju szkoły przyjęłaś do realizacji w okresie stażu?
- Jakie podejmujesz działania na rzecz środowiska lokalnego?
- W jaki sposób zbierasz informacje o uczniach?
- W jakie inicjatywy środowiska lokalnego włączyłaś się?
- Co to znaczy, że uczeń potrafi czytać ze zrozumieniem?
- Jakie sukcesy wychowawcze odniosłaś w okresie stażu?
- Jakie porażki wychowawcze odniosłaś w okresie stażu?
- Jakie sukcesy pedagogiczne odniosłaś w okresie stażu?
- W jaki sposób monitorujesz osiągnięcia edukacyjne uczniów?
- Jak motywujesz uczniów do pracy?
- W jaki sposób diagnozujesz problemy środowiskowe w swojej szkole?
- W jaki sposób rozwiązujesz konflikty w zespole klasowym?
- W jaki sposób kształtujesz u uczniów umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach?
- Jakie znasz sposoby motywowania uczniów do aktywności społecznej?
Pytania do wymagania: Umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej.
- W jaki sposób wykorzystujesz komputer w swojej pracy?
- Jakich programy komputerowe wykorzystujesz w pracy?
- Z jakich stron internetowych korzystasz?
- W jaki sposób wykorzystywanie technologii komputerowej wpłynęło na rozwój twoich uczniów?
- Jakie materiały dydaktyczne przygotowałaś korzystając z komputera?
- Jak wykorzystujesz internet w pracy z uczniem?
Pytania do wymagania: Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań.
- Jakie problemy wychowawcze rozwiązałaś w czasie stażu?
- W jaki sposób wspierasz działania wychowawcze rodziców?
- W jaki sposób włączasz rodziców do realizacji zadań w zakresie działań wychowawczych?
- Jakie podjęłaś działania w przypadku dostrzeżenia problemów wychowawczych, rodzinnych ucznia?
- Jakie pozycje książkowe z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki najbardziej pomogły ci w pracy nauczyciela?
- W jaki sposób radzisz sobie z agresją u uczniów?
- W jaki sposób uczysz swoich uczniów radzenia sobie z negatywnymi emocjami?
- Jakie instytucje wspomagają nauczyciela w niesieniu indywidualnej pomocy dziecku?
- Jakie działania podejmujesz w momencie zdobycia niepokojących informacji o dziecku?
- W jaki sposób współpracujesz z pedagogiem szkolnym?
- Jakie stosujesz kryteria oceniania?
- Jakie funkcje pełnią twoje oceny?
Pytania do wymagania: Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż.
- Jakie znasz akty prawne dotyczące systemu oświaty?
- Jakie przepisy regulują organizowanie wycieczek, wyjść szkolnych?
- Jakie dokumenty regulują pracę szkoły?
- Po ilu latach nauczycielowi przysługuje urlop zdrowotny?
- Jakie dokumenty wypracowuje rada pedagogiczna?
- Jakie kompetencje ma rada pedagogiczna?
- Jakie kompetencje ma dyrektor szkoły?
- Kto powołuje dyrektora szkoły?
- Jakie kompetencje ma organ prowadzący szkołę?
- Jakie kompetencje ma nadzorujący szkołę?
- Jaki jest tygodniowy czas pracy nauczyciela?
- Jakie dostrzegasz różnice pomiędzy podstawą programową a programem nauczania?
- Jakie dostrzegasz różnice pomiędzy innowacją pedagogiczną a eksperymentem pedagogicznym?
- Z czyjej inicjatywy podejmowana jest ocena pracy nauczyciela?
- Z jakich dokumentów korzystałaś w nauczaniu języka polskiego?
- Kto jest członkiem rady pedagogicznej
- Jakie są kompetencje rady rodziców?
- Jakie są uprawnienia nauczyciela?
- Jakie są obowiązki nauczyciela?
- Jakie są organy szkoły?
- Kto powołuje radę rodziców?
- Jakie dokumenty regulują awans zawodowy nauczyciela?
- Jaki dokument mówi o obowiązkach nauczyciela?
- Jakie założenia ma program wychowawczy szkoły, w której pracujesz?
- Jakie kompetencje ma samorząd uczniowski?
- Jakie znasz dokumenty prawa wewnątrzszkolnego?
- Co jest podstawą prawną oceniania w szkole?
- Co zawiera Statut szkoły?
- Jakie kompetencje ma Rada Szkoły?
- Jak należy postąpić w razie wypadku na lekcji?
- Jak należy postąpić w razie wypadku na wycieczce?
- Kto może zostać kierownikiem wycieczek?
- Ilu opiekunów powinna mieć wycieczka szkolna?
- Jak nazywa się aktualny minister edukacji, kurator, kierownik wydziału edukacji?
- Jaką strukturę ma polski system oświatowy?
- Co zmieni uzyskanie przez ciebie stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego?
- Kto powołuje komisję kwalifikacyjną dla nauczycieli ubiegających się o stopień nauczyciela kontraktowego?
- Kto powołuje komisję na egzamin dla nauczycieli ubiegających się o stopień nauczyciela mianowanego?
- Kto powołuje komisję kwalifikacyjną dla nauczycieli ubiegających się o stopień nauczyciela dyplomowanego?
- Do kiedy trwa rok szkolny?
- Jak wygląda ścieżka awansu zawodowego nauczyciela w polskim systemie oświaty?
- Co to jest WDN?
- Co to jest WOM?
- Co znaczą skróty CKE, OKE?
- Na jakiej podstawie nawiązuje się stosunek pracy z nauczycielem: stażystą, kontraktowym, mianowanym, dyplomowanym?