Projekcja filmu na lekcjach języka polskiego ma tyleż samo wrogów, co zwolenników. Zdecydowanie jednak, jako metoda nauczania, pozostaje mocno niedowartościowana. Nie musi być czasochłonna – można zadać uczniom do obejrzenia film w telewizji. Ponadto można wykorzystywać tutaj: filmy rysunkowe, animowane, dokumentalne, reklamy telewizyjne, filmy fabularne lub ich fragmenty (jeśli oglądane na lekcji – nie dłuższe niż 30 minut). Aby pokazać uczniom, że są partnerami i zaangażować ich w lekcję warto im dać wybór pomiędzy dwoma filmami.
Projekcja filmu połączona z recenzją jako eksponująca metoda nauczania języka polskiego
Zalety projekcji filmu: |
Wady projekcji filmu: |
|
|
Przebieg lekcji z projekcją filmu:
- Przed przeczytaniem obejrzeniem filmu należy rozdać zadania (najlepiej w formie kart pracy), które uczniowie mają wykonać po projekcji (powinny one uwzględniać trzy aspekty: selekcję informacji, projekcję, identyfikację).
- Oglądanie filmu na lekcji (do 30 minut) lub w domu (dokładnie trzeba podać kanał telewizyjny i godzinę seansu).
- W domu każdy uczeń analizuje film indywidualnie i pisze recenzję w oparciu o kryteria dane mu wcześniej przez nauczyciela. A jeśli projekcja odbyła się w szkole, to po pracy indywidualnej najlepiej pozwolić uczniom podyskutować o filmie (dyskusja musi być związana z tematem i zadaniami). Recenzja filmu niech będzie zadaniem domowym.
- Na najbliższej lekcji języka polskiego warto przeczytać wybrane recenzje (negatywne i pozytywne) oraz ocenić je opisowo wskazując mocne i słabe stronych tekstów.
Zasady prawidłowo przeprowadzonej lekcji z projekcją filmu:
- Nauczyciel musi dobrze się zastanowić nad wyborem filmu lub jego fragmentu i odpowiedzieć sobie na kilka pytań: Po co mi ten film? Czego się nauczą moi uczniowie? W jaki sposób może on wpłynąć na poglądy i postawy moich uczniów?
- Nauczyciel musi znać film, dobrze dobrać jego fragment lub wskazać uczniom gdzie i kiedy mogą go obejrzeć
- Uczniowie oglądając film wiedzą na co zwrócić uwagę i sporządzają bieżące notatki w trakcie lektury
- Dyskusja o filmie musi być związana z zadaniami i kryteriami ocenu filmu
- Nie wolno krytykować recenzentów
- Uczniowie nie boją się krytykować filmu
- Uczniowie znają gatunek recenzji i potrafią go stosować
- Nauczyciel musi być zdyscyplinowany i dobrze zorganizowany
- Podsumowaniem pracy z filmem i dyskusji jest recenzja.
Przykładowe zadania do lekcji z projekcją filmu:
Karta pracy:
- Co Ci się najbardziej podobało?
- Co Cię zdenerwowało?
- Która scena utkwiła Ci w pamięci?
- Jaki problem porusza film?
- Jak powinien zakończyć się ten film według Ciebie?
Tabela – krytyk filmowy
Kto występuje w filmie? | Co robi? | Jak go oceniam? | ||
plusy | minusy | |||
1. | ||||
2. | ||||
3. | ||||
4. |
Tabela – odkrywanie fabuły
Kiedy? | Kto? | Co? | |
1. | |||
2. | |||
3. | |||
4. | |||
5. | |||
6. | |||
7. | |||
8. | |||
9. |