Scenariusze lekcji języka polskiego, konspekty lekcji języka polskiego

Wesele dramatem symbolicznym

  1. Szkoła: ZS nr 6 w Jastrzębiu Zdroju

  2. Klasa: III AB
  3. Przedmiot: język polski

  4. Prowadzący: Arkadiusz Żmij

  5. Program: Pamiętajcie o ogrodach

  6. Temat lekcji:„Wesele” S. Wyspiańskiego dramatem symbolicznym i narodowym

  7. Cele lekcji:

    1. ogólny: budowanie wiedzy o Młodej Polsce

    2. cele szczegółowe:
      • uczeń potrafi wyjaśnić na czym polega symboliczny charakter Wesela

      • uczeń rozumie na czym polega narodowy charakter Wesela

      • uczeń potrafi udowodnić, że Wesele jest dramatem narodowo-symbolicznym

  8. Metody dydaktyczne:

    1. analizy i interpretacji

    2. analizy porównawczej
  9. Środki dydaktyczne:

    1. S. Wyspiański Wesele. Kraków: BN, 1977 r.

  10. Formy pracy:

    1. zbiorowa
  11. Bibliografia:

    1. S. Wyspiański Wesele. Kraków: BN, 1977 r.

    2. M. Stworowa, M. Orlicka, Scenariusze lekcji języka polskiego, Innowacje: Goleszów, 1994 r.

 

Konspekt właściwy:

I Ogniwo wstępne:

-etap organizacyjny

-stworzenie sytuacji problemowej:

  1. W którym akcie pojawiają się zjawy?

  2. Jaki nastrój im towarzyszy?

II Ogniwo centralne

Zjawy wprowadzają nastrój grozy, charakteryzują stany, społeczeństwo. Przypominają historyczne wydarzenia (targowica, rabacja) Krytykują niektóre zjawiska: chłopomania (ludomania). Wprowadzają tematykę narodową.

  1. Symbolizm „Wesela”

    1. rekwizyty:
      1. złoty róg – symbol wyzwolenia, sygnał walki, rozpoczęcia walki o wolność

      2. złota podkowa – szczęście odłożone na później, pazerność, chciwość (sc.9)

      3. czapka z pawimi piórami – symbol pazerności, chciwości, nieodpowiedzialności

      4. chochoł – symbol uśpienia, martwoty, nadziei, bierności (prowadzi naród do uśpienia)

      5. dzwon Zygmunta – symbol wielkości i chwały

      6. kaduceus – symbol posłannictwa, misji do spełnienia

      7. kosa – symbol chłopskiej odwagi, patriotyzmu

    2. sceny:
      1. chocholi taniec – wszyscy poruszają się jak marionetki, symbolizuje poddanie się, brak własnej woli, naród polski jest słaby, zniewolony – jest krytyczne zakończenie dramatu

Dramat symboliczny wzbogacony o elementy ludowości, el. historyczne, muzyczne, malarskie, sceny realistyczne

  1. Dramat narodowy

    1. pokazuje polską historii są d nad przeszłością (Akt II)

    2. pokazuje współczesne społeczeństwo i sąd nad nim (Akt I)

    3. pokazuje jak ważna jest wolność, niepodległość

    4. często mówi o Polsce, ona jest tu bohaterem: „Polska to jest wielka rzecz”, „A to Polska właśnie” (to co w sercu)

    5. krytykuje narodowe mity:

      1. szlachty przywódców narodu

      2. solidarności narodowej

      3. mit kosynierów (polskich chłopów)

      4. mit o cudownym wyzwoleniu

jest to dramat pesymistyczny i gorzki dla Polaków

III Ogniwo końcowe

Jakim dramatem zatem jest Wesele?

Dlaczego?

 

Zadanie domowe:

Wynotuj min. 6 aforyzmów z Wesela

 

 

Serwis rozdaje przeglądarkom bezpieczne ciasteczka.